Jumaat, 27 April 2012

Barua Ni Gempaq Orang Dengan BAFIA

Laki Shahrizat Keling iaitu Mat Saleh Lembu nak ambik tindakan undang-undang atas Rafizi Ramli dan bank pasai dedahkan maklumat peribadi perbankan. Kata dia, Rafizi dan bank langgaq Akta Bank dan Institusi Kewangan (BAFIA).

Cewah! Dia cakap macam dia Peguam Negara. Ataupun dia bagi signal kat Peguam Negara untuk mendakwa. Ataupun Peguam Negara yang bagi idea kat dia untuk cakap macam ni.

Bukan pelik di Melaysia kalau jadi lagu ni. Biasalah orang jahat, dia akan ugut sapa saja yang dok kata dia jahat.


Orang macam laki keling betina Shahrizat a/p Jaleel gerenti mampuih kalau BN lingkup dalam PRU13 ni. Dok dalam jel lah anak beranak.

Rabu, 25 April 2012

Bolehkah Istana Paksa MB Bubar DUN?

Jawapan pada persoalan di atas adalah.... Secara rasmi Sultan tak boleh tapi secara bisik-bisik ke telinga Menteri Besar boleh kot? Kot saja la. 





Selasa, 24 April 2012

Shahrizat Jalil Laki Bini Penipu!

Hari imi Rafizi Ramli dedahkan yang laki Shahrizat Jaleel iaitu Mat Salleh Ismail dan anaknya WAN Shahinur Izran telah sewakan 2 unit pejabat milik mereka kepada NFC dengan harga yang tinggi macam dalam berita ini..... dan ini....

Cerita dua laki bini anak beranak ni tak habis-habis selagi UMNO berkuasa kerana mereka tidak akan ambil tindakan ke atas keluarga ini. Pendakwaan ke atas Mat Salleh hanya wayang sahaja.

Sebenarnya jika dilihat dua laki bini ini namakan anak mereka pun kita dapat mengagak mereka berdua ini penipu.  Nama anak semua ada WAN. Mana datangnya WAN tu. Mat Salleh cuma mamat kelantan kongkiak tak dak WAN. Shahrizat Jaleel mamak Penang, kalau pangkal nama ada Sharifah atau Tengku oklah. Itu sebab mereka anak beranak jadi "tak ketahuWAN". 

Penipu, penipu jugak! Dah la keling mengaku melayu kemudian nak tunjuk anak-anak dari keturunan baguih. Tuihh!


Isnin, 23 April 2012

PRU13 Bye Bye MB Azizan Razak...


Minggu lepas aku ke Kedah . Aku ke sana dua hari jumpa rakan bisnes. Salah seorang rakan bisnes aku adalah kawan lama aku sejak dari sekolah menengah asrama penuh lagi. Biasalah kawan lama sekali-sekali jumpa, sambil makan minum kami bersembang berkenaan Pakatan Rakyat, PAS, PKR, DAP, UMNO Jahanam dan MB Kedah Azizan Razak.

Kawan aku ni adalah penyokong kuat PAS sejak balik dari luar negeri dalam tahun 80an lagi, cuma dia tidak pernah memegang apa-apa jawatan dalam parti. Dalam bersembang tu timbul cerita Azizan Razak MB Kedah.

Kawan aku kata "Azizan jadi MB Kedah ni karut. Memang karut". "Pasai apa pulak" Aku tanya sebab dia kata begitu.

"Dia MB dari PAS ka dari UMNO?" kawan aku tanya aku balik.

"PAS la syeikh!" aku jawab soalan dia dengan tegas.

"Hang ni bodo jugak macam orang PAS lain yang dok walak membabi buta tuh" dia perli aku. "Hang tengoklah Azizan ni.... perangai.... cara kerja... pemikiran macam orang UMNO" sambung kawan aku.

"Mana ada!" aku cuba menafi tanggapannya pada MB Azizan. "Aku tengok ok saja." tambah aku lagi.

"Nih hang bukan dok sini, hang mai pun sebulan sekali dua aja..... hang mana tau" kata kawan aku.

"Cuba hang perati betoi-betoi... negeri Kedah ni BN dengan UMNO buat tak tau saja.... depa tak ambik pot.... tak kacau lebih-lebih la syeikh" katanya "Tengok Pineng dengan Selangok tak putuih-putuih depa kacau. Lepaih satu isu... timbui lagi isu. Hang tau pasai apa UMNO sial tu tak kacau Kedah? Ala takat UMNO bisin sikit-sikit tu wayang saja... Aku tanya hang ni.... hang agak pasai apa?" dia menekan tanya aku.

"Mana aku tau aku tengok elok saja... hari tu ada lah sikit 2 exco buat hai tapi dah setel" aku menjawab soalannya.

"Tu lah hang.... jawabnya Azizan Razak tu perintah Kedah ikut suka dia, kalau ikut suka dia cara PAS dengan Pakatan Rakyat tak pa jugak..... ni ikut sebijik macam UMNO suwey tu... tuihh!" suara kawan aku makin kuat.

"Cara dia perintah Kedah UMNO dajai tu senang-senang saja boleh ambik balik negeri kat depa.Hang tengok aku nak cerita sebijik-sebijik kat hang..... nombor satu kononnya dia tak mau konfrontasi dengan UMNO dia nak jadi MB baik di mata UMNO.... tuihh" kawan aku cakap sambil ludah bila sebut UMNO!

"Mahathir peraun pelaq tu si Azizan boleh buat baik... state gomen boleh bagi kemudahan kat dia kalau dia balik mai Kedah..... Apa jasa kelin tua kutuk tu kat PAS Kedah?" sambil kutuk Azizan dia maki si Keling Tua pulak. Aku diam saja.

"Kedua cara si Azizan ni perintah Kedah sebijik salin tak tumpah macam UMNO ..... hang tengok BDB... Bina Darulaman... ada macam-macam anak syarikat.... yang dok berlawan dengan kontrektor Melayu pun ada... macam Kedah Sato" kawan aku terang dengan panjang lebar.

Sambung kawan aku "Kedah Sato ada lesen kontrek kelas A.... kalau state gomen pangge tender diapun masuk sama. Boleh kat dia la. Hang pi tanya pegawai-pegawai yang urus tender... depa kata MB utamakan Kedah Sato. Kadang-kadang harga depa tah bukan-bukan mahai, tapi menang tender jugak. Jadi depa ni yang dok terpacak dalam Kedah Sato tak gaduh teruk cari kerja, projek tentu ada." aku diam tak terkata hanya mendengar saja.

"Lagi... lagi... BDB... zaman UMNO dulu depa nak dapat duit mudah hang tau macamana depa buat?" tanya kawan aku. "Tunggu state gomen bagi projek la" jawab aku ringkas. "Salah" balas kawan aku.

"Dulu ada satu polisi, permit pasiaq dan batu.... syarikat atau orang perseorangan kalau nak mohon permit ambik pasiaq dengan batu kena pi cari BDB...... BDB yang akan mintak permit ataih nama depa, bila dah luluih depa bagi kat orang ka syarikat asai tadi yang betoi-betoi nak usaha keluaq pasiaq batu.... depa paw dua tiga puluh ringgit selori. Duit doket pejabat tanah lain pulak syeikh." terang kawan aku dengan panjang lebaq.

Aku hanya berkata "Oo lagu tu ka?". "Ha lagu tu la" balas kawan aku. 

"Tu cerita zaman UMNO suwey.... tapi sejak Azizan jadi MB dia tak bagi BDB buat macam tuh". kawan aku terus bercerita. "Ok lah tu" pantas aku pertahankan MB Azizan.

"Ni syeikh... hang jangan bagi aku panaih!.... si Azizan tu ustaz!.. uztaz!" kawan aku sebut kalimah 'ustaz' macam arab  lidah tebal.  "Azizan sudah tukaqla syeikh! Tempat BDB la ni Yiked pula ambik alih" dia terus bercakap.

"Yiked tu cina mana pulak? Takkan ustaz PAS pun dok cari cina jugak?... ali baba ka?" soal aku. "Yiked tu bukan cina la.... Y-I-K-E-D.... Yayasan Islam Kedah la syeikh" kawan aku siap mengeja menerangkan berkenaan Yiked.

"Modus operandi ambik duit mudah sama saja. Cuma tukaq beneficiary saja. Ganti penerima. Bodo punya Azizan.... dia ingat dia pandai. Bukan dia nak ajar depa bagi pandai meniaga cari duit sendiri tapi dok kena suap jugak. Jadi UMNO dengan PAS sama saja kalau jaga negeri" panjang lebar kawan aku hentam Azizan.

"Sepatutnya dia galakkan pengusaha... kontrektor... peniaga... mencari macam-macam peluang yang ada dalam negeri Kedah.... mudahkan depa dapat lesen dengan permit. Anak syarikat kerajaan tak boleh ada lesen macam lesen kontrek yang dok lawan dengan kontraktor lain yang nak dapat satu kerja dalam setahunpun susah". ujar kawan aku.

"Sama jugaklah dengan kuari batu dengan pasiaq. Pasai apa ikut cara UMNO? Bagilah permit direct kat pengusaha yang sebenaq. Bukan bagi kat GLC yang dok goyang kaki duit masuk. Gaji depa ribu-ribu. Ni ali baba cara baru... itu sebab harga pasiaq mahai di Kedah syeikh." aku hanya diam dengar celoteh kawan aku.

"Azizan ni cakap kadang-kadang kurang ajaq. Hang tengok youtube macamana dia cakap dengan reporter. Memanglah dia nak patahkan hujah tapi ada cara la.... bukan boleh kasaq kurang ajaq.... tengok MB Perak... Nizar Jamaludin.... dia ada gaya ada cara cakap dengan orang.... Azizan ni ustaz takkan dia tak tau akhlak Islam.... aku yang kuat PAS nipun naik meluat.... orang lain yang ataih pagaq lagu mana?" kawan aku mengungkit perangai Azizan.

"Lagi ha.... sampai la ni..... hari ni... adakah Azizan gerakkan sungguh-sungguh PAS untuk kerja keraih nak pertahan kerajaan PR Kedah.... aku tengok tak dak.... tak dak... depa dok nganga.... tambah pulak yang dah jadi Ketua Kampong... apa nama? ada Majlis Ketua Kampong..... Tok Ketua dok nganga tunggu elaun.... hang tau kerja dengan orang kampong sapa buat? JKKKP yang buat... JKKKP tu federal gomen yang buat.... maknanya UMNO yang buat" kawan aku buka pula tembelang orang PAS Kedah.

"Hang tau.... aku pi satu kampung.... aku jumpa ketua kampung yang jadi ketua PAS situ, sembang dengan dia.... celah tu sampai sorang orang kampung dok crita problem dia.... minta tolong kat tok ketua.... hang tau tok ketua ni kata apa?" tanya kawan aku dan aku hanya terlopong dengar cakapnya.

"Mana aku tau!" jawab aku. Kawan aku terus cerita "Tok Ketua kata kat orang tu hang pi cari JKKKP lagi senang depa peruntukan banyak, kami ni ada apa ja..... hang tengok lagu tu depa servis rakyat.... lagu tu kalu mampuih... mampuih!". 


"Wei.... kita ni dok sembang lama jugak.... hang tak mau tambah ayaq ka?" tanya kawan aku sambil memerhati gelas teh tarik aku yang dah kosong.

"Dei!! Teh tarik dua" kawan aku memesan minuman dari pelayan kedai mamak.

"Kita minum dulu"