Jumaat, 23 September 2011

Betulkah Borang Mohon Kerakyatan Diambil & Diserah Di Kedai Kopi Saja?

Aku dengar kawan baik pada anak tiri pak penakan adik ipar sepupu aku bagi tau yang Mat Indon IC merah (penduduk tetap) isi borang mohon kerakyatan di kedai kopi saja dan ambik MyKad pun di situ dalam Negeri Selangor. Betoi ka?

Patutlah Najib confident saja boleh rampas Selangor.


DARI LIDAH PENGARANG



BANGUN DAN LAWAN





SIMPANAN TUNAI SELANGOR RM1.1 BILION REKOD 28 TAHUN 
– harakah daily

SHAH ALAM, 23 Sept: Dalam tempoh enam bulan tahun ini, Kerajaan Negeri Selangor berupaya menambah simpanan tunai sebanyak RM200 juta, menjadikannya RM1,100 juta.
“Jumlah ini merupakan rekod kewangan paling baik negeri bertuah ini dalam tempoh 28 tahun,” kata Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim.

Beliau menyatakan demikian pada Majlis Santapan Malam anjuran Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan di Pusat Konvensyen Shah Alam, malam tadi.

Menurutnya, pada akhir tahun lepas, simpanan tunai Kerajaan Negeri Selangor berjumlah sebanyak RM918 juta.

Secara keseluruhan, katanya, kejayaan Selangor memperkasa pembangunan dan melestarikan kemajuannya adalah dengan restu, nasihat dan sokongan penuh Tuanku Sultan terhadap kerajaan negeri sekarang yang mengamalkan tadbir urus yang telus, bertanggungjawab, berhemah dan berhemat.

Katanya, Negeri Selangor juga telah menunjukkan peningkatan yang begitu ketara di dalam jumlah pelaburan dalam negeri.

Jelasnya, semenjak 2008 hingga Jun 2011, Selangor telah berjaya menarik pelaburan berjumlah lebih RM35,000 juta.

Ini bermakna, ujarnya Kerajaan Negeri Selangor sekarang bukan sahaja berjaya meningkatkan hasil negeri tetapi juga berjaya melaksanakan pengurusan kewangan dengan cekap dan berkesan.



KOMENTAR TUKAR TIUB

Syabas kerajan Pakatan Rakyat di Selangor. Tahniah !

Ini terbaik. Selama 28 tahun gerombolan United Malay Nationnal Organisation telah merompak peti khazanah Selangor.

Tetapi awas dan waspada!

Mentabir sebuah kerajaan bukan sama seperti mentabir sebuah syarikat perniagaan. Mentabir sebuah kerajaan memerlukan lebih dari telus, lebih dari bertangung jawab, lebih dari berhemah dan berhemat. Telus , baik dan jujur adalah nilai yang amat amat diperlukan untuk menjaga Masjid Nabi tetapi mentabir kerajaan memerlukan realpolitik - politik yang dieja dengan huruf k.

Rakyat biasa tidak arif apa dia surplus budget. Rakyat biasa tidak faham apa itu bank akoun. Rakyat biasa tidak ambil pot bagaimana sesebuah kerajaan di tadbir. Tetapi mereka naik stim apabila membaca bahawa kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor ada 1.1 bilion ringgit. Dalam masa yang sama mereka akan naik bengang apabila hidup mereka tidak ada perubahan. Apabila mereka selalu dipindah-pindahkan. Apabila tanah mereka dirampas.

Hakikatnya apabila warga mendengar Selangor ada 1.1 bilion ringgit maka mereka juga ingin berjoget sama – they want a peice of the action. Ini lah hakikat real politik. Ini hakikat realpolitik di seluruh dunia bukan hanya di Malaysia.

Kalau mentabir sebuah syarikat – berita ini akan dilihat amat berjaya. Apabila pemegang saham diberitahu bahawa telah terkumpul 1.1 bilion ringgit dalam simpanan mereka akan tersenyum lebar. Pemegang saham amat gumbira kerana perlaburan mereka membawa keuntungan. CEO dan semua Pengarah Syarikat pasti akan mendapat bonus besar. Pemegang saham dengan berbesar hati melantik kembali CEO dan Pengarah untuk terus mengendalikan syarikat ini.

Dalam real politik ini tidak berlaku. Dalam real politik Malaysia dan dunia ketiga pentabiran yang telus akan dimusuhi.

Apakah terlupa ucapan Najib – Selangor wajib dirampas kembali. Rancangan merampas Selangor ini tidak ada sangkut paut dengan kepimpinan Pakatan Rakyat yang jujur dan telus. Kenyataan Najib ini tidak ada sangkut paut dengan bertambahnya duit simpanan dana Selangor.

Malah bayangkan bagaimana air liur Khir Toyo, air liur Mat Ezam dan air liur Noh Omar meleleh apabila membaca berita bahawa kini di Selangor ada tersimpan 1.1 bilion ringgit tunai.

Bayangkan juga bertapa buntangnya mata para Gerombolan dan ketua ketua bahagian United Malay National Organisation apabila mendengar bahawa MB Selangor telah berjaya membawa masuk 35,000 juta ringgit i.e 3.5 bilion ringgit pelaburan. Ini adalah lubuk makan mereka dan mereka sedang bersedia.

Bayangkan para ‘contract jungkies’ , penjual kontrek, kontretor kelas F, broker dan segala macam setan gerombolan menelan air liur kerana sebelum ini Selangor wajib dijadikan lauk sekali lagi. Mereka sedang bersedia.

Para penyokong Pakatan Rakyat di Selangor dan Malaysia sedar lah bahawa United Malay Natioanal Organisation dan segala ajensi-ajensi kerajajan pusat telah merancang, sedang merancang dan akan terus merancang. Tidak dapat tidak Selangor akan jatuh kembali ke tangan gerombolan. Ini hakikat. Ini realpolitik. Apakah telah lupa tentang Terangganu yang diambil alih pada tahun 1998? Apakah telah terlupa bagaimana kerajaan Pas tumbang?

Ada ahli Pas yang menuduh ini kerana Hadi tadbir tak betul. Ada yang tuduh kerajaan Pas jatuh kerana dasar Islam salah pakai. Semua ini tidak tepat. Dalam realpolitik ini semua tidak penting. Yang penting ialah duit petrol. Yang penting ialah harta kekayaan Terangganu. Tidak mungkin para pemodal akan membenarkan Teragganu dipimpin oleh Pas.

Bagaimana gerombolan merampas Terangganu kembali? 

Dengan pendaftaran pengudi baru. Untuk mereka yang lemah jantung cukup membaca sampai disini kerana apa yang akan ditulis ini akan memutus urat jantung yang lemah. Sedarlah wahain semua, tim pendaftaran pengundi yang membuat kerja untuk Terangganu juga sedang bekerja untuk Selangor. Ada yang terperanjat mendengar apa yang di baca?

Bagaimana pula dengan pengundi Indon? Bagaiman pula dengan pengundi Bangla? Semua ini strateji untuk mengalahkan Pakatan Rakyat di Selangor telah disusun. Gerombolan hanya memerlukan 9 kerusi sahaja. Justeru – mereka akan menipu, merasuah, membeli, merompak untuk mendapatkan kerusi ini. Ini realpolitik – jangan marah – politik ialah perebutan kuasa. Perbuitan kuasa untuk memiliki punca punca ekonomi. Baik hati, tulus ikhlas, jujur tidak cukup dalam realpolitik – mungkin baik untuk menjadi menantu Pak Lebai. Realpolitik memerlukan kesedaran ekonomi dan licik melawan.

Para penyokong Pakatan Rakyat wajib sedara yang serdang dilawan dan ditentang bukan hanya parti cabuk bernama United Malay National Organisation. Parti in parti taik kucing. Sekali kentut dah terbarai.

Dalam realpolitik di Malaysia aktivis dan penyokong Pakatan Rakyat sedang berhadapan dengan semua ajensi dan lembaga kerajaan – semua lembaga daulah – tentera, polis, mahkamah, media, tv, akhbar - namakan lagi – kemas, guru, pegawai kerajaan, jakim, jais , jawi, raja gopal, raja wali, raja bersiong dan dan dan segala tan seri dan datuk seri.

Juga jangan lupa dibelakang semua ini ada lagi musuh Pakatan yang paling kuat. Mereka ini jarang nuncul tetapi dalam realpolitik mereka inilah yang berkuasa. Mereka ini ialah Daim, Lim goh Tong, Ananda, Syed Mokhtar, Nazir Razak, Yeoh Tiong Lai, Vincent Tan dan dan dan. Lidah mereka juga telah pernah menjilat nikmat peha Selangor.

Untuk ahli-ahli dan penyokong PKR kerajaan negeri Selangor adalah bintang Kejora yang menjadi rujukan perjalaan mereka. Kalau dalam sesebuah syarikat pemegang saham akan menentukan masa depan CEO dan Lembaga Pengarah. Dalam real politik yang menentukan jatuh atau terbarainya Selangor ialah ahli parti dan aktivis parti. Jika lupa atau terlalai tentang ini maka sesudah Pru 13 - sesudah Selangor diambil gerombolan makan pasti ramai akan bercakap:

...kan den dah cakap
.... aku dah royak
....i told you so
.... khalid tak boleh pakai


Maki dan hamun untuk bekas MB Khalid Ibrahim akan kedengaran siang dan malam tetapi Khalid selamat sehat walafiat di rumah gergasinya di Bukit Damansara.

Justeru – sedarlah bahawa kekuatan Pakatan di Selangor bukan kerana banyak dana terkumpul. Dalam realpolitik ini tidak penting. Apa yang penting ialah apakah aktivis dan penggerak parti PKR, DAP, PAS di Selangor telah tersususn rapi untuk bertempur? (TT)

Kesian Kakak Ni...

Tak tau nak kata apa.... Kesian kat kakak ni...

Tapi tengok gambar lawyer mamak di bawah ni aku teringat orang suka cakap "never trust a lawyer". Boleh percayakah layyer mamak tu? Ada putaq ka?


Setelah sekian lama terpendam, Balu Sarbani luahkan isi hatinya...

Ong Vic Kee dan Chen Shaua Fui | Sep 22, 2011 06:28:30 pm

 
"Selama ini saya diam saja, tapi hari ini saya rasa terpanggil nak bagi tahu semua orang apa yang terpendam dalam isi hati saya.  Mungkin dengan cara ini, saya boleh tenang..."

Demikianlah kata-kata Maziah Manap (gambar kanan), balu Allahyarham Ahmad Sarbani Mohamed kepada MerdekaReview, apabila mengeluarkan satu kenyataan media pada hari ini, sebelum keputusan inkues diumumkan pada 26 September akan datang.  Maziah Manap terpanggil untuk menyanggah spekulasi peguam Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Muhamad Shafee Abdullah, bahawa suaminya cuba melarikan diri.

"Saya sangat dukacita dan sedih dengan kenyataan akhbar SPRM tersebut yang merupakan satu lagi tohmahan yang sangat zalim terhadap Allahyarham dan keluarga saya.  Saya terpanggil untuk menjawab kenyataan tersebut supaya masyarakat awam dapat menilai perkara yang sebenarnya kerana saya tidak terlarat lagi mendengar dan melihat cemuhan demi cemuhan yang dibuat semata-mata untuk melepaskan SPRM daripada dipertanggunjawabkan ke atas kematian suami saya," beliau berkata sedemikian dalam kenyataan medianya.

Beliau menambah, "Yang menambahkan lagi dukacita saya ialah propaganda yang digunakan oleh SPRM untuk menghebahkan keburukan orang-orang yang belum lagi terbukit bersalah.  Sebaliknya, apabila sesuatu perkara membabitkan kecacatan, kecuaian dan keburukan SPRM, maklumat tersebut seolah-olah cuba disembunyikan atau dipadamkan daripada pengetahuan awam."
Selain itu, Maziah Manap yang beberapa kali menghadiri inkues kematian suaminya berkata, dirinya "confused" (terkeliru) dengan kenyataan yang berbeza daripada sesetengah pihak.  Misalnya, Pengarah Wilayah Persekutuan SPRM pernah memberitahunya bahawa suaminya "rebah", namun berkata suaminya "jatuh" ketika di mahkamah.  Maziah tidak mempunyai bukti, kerana beliau diberitahu melalui panggilan telefon, dan bukannya pesanan ringkas (sms).

Yang berikut adalah teks penuh kenyataan Maziah Manap


Saya adalah balu kepada Allahyarham Ahmad Sarbaini Bin Mohamed.  Keluarga kami masih menanggung duka nestapa akibat kematian suami saya semasa dalam tahanan SPRM pada 6 April 2011.  Beban sengsara dan kesedihan yang saya dan anak-anak alami menjadi lebih berat apabila kami diaibkan dengan tohmahan dan andaian bahawa Allahyarham adalah seorang pegawai Kastam yang korup.

Itulah gambaran dan kesimpulannya apabila peguam SPRM, Muhammad Shafee Abdullah (gambar kiri), mengeluarkan kenyataan akhbar pada 12 September 2011 bahawa SPRM tidak boleh dipertanggungjawabkan kerana suami saya meninggal dunia apabila cuba melarikan diri untuk berjumpa kawannya supaya pernyataan mereka kepada SPRM dapat diselaraskan.  Kenyataan akhbar tersebut dihebahkan secara meluas seolah-olah ianya suatu fakta hakiki.

Saya sangat dukacita dan sedih dengan kenyataan akhbar SPRM tersebut yang merupakan satu lagi tohmahan yang sangat zalim terhadap Allahyarham dan keluarga saya.  Saya terpanggil untuk menjawab kenyataan tersebut supaya masyarakat awam dapat menilai perkara yang sebenarnya kerana saya tidak terlarat lagi mendengar dan melihat cemuhan demi cemuhan yang dibuat semata-mata untuk melepaskan SPRM daripada dipertanggunjawabkan ke atas kematian suami saya.

Yang menambahkan lagi dukacita saya ialah propaganda yang digunakan oleh SPRM untuk menghebahkan keburukan orang-orang yang belum lagi terbukit bersalah.  Sebaliknya, apabila sesuatu perkara membabitkan kecacatan, kecuaian dan keburukan SPRM, maklumat tersebut seolah-olah cuba disembunyikan atau dipadamkan daripada pengetahuan awam.

Baru hari ini telah keluar berita tentang penangkapan tiga orang pegawai tinggi SPRM termasuk seorang berpangkat Penolong Pesuruhjaya yang menyalahguna kuasa mereka dan "merompak" money changer di KLIA untuk sejumlah US$300,000 (RM900,000).  Kejadian pada 15 September 2011 hanya terdedah setelah dilaporkan oleh media alternatif.  Sebaliknya cerita berkenaan suami saya dihebahkan secara meluas.  Inikah ketelusan yang boleh diharapkan dari SPRM, PDRM dan media arus perdana?

Berhubung kenyataan peguam SPRM tentang teori kematian suami saya, saya perlu membuat penjelasan dan menyatakan secara tegas bahawa kenyataan SPRM tersebut tidak disokong oleh sebarang keterangan semasa Inkues dan merupakan satu tohmahan dan spekulasi oleh SPRM sehingga membabitkan nama-nama pihak ketiga.

Malahan hujahan bertulis dari peguam Zainal jelas menunjukkan bahawa:

a) tidak terdapat sebarang bukti bahawa Allahyarham terbabit dengan salah laku rasuah;
b) tidak terdapat sebarang sebab untuk Allahyarham takut dan cuba melarikan diri;
c) tiada asas kepada teori SPRM bahawa Allahyarham cuba melarikan diri untuk memberikan amaran kepada En. Zainal demi memastikan pernyataan mereka menjadi konsisten;
d) pengakuan Allahyarham yang kononnya telah diperolehi, adalah secara muslihat, perdayaan dan paksaaan dan amat bercanggah dengan pernyataan awalnya dimana Allahyarham secara tegas menafikan sebarang perlakuan rasuah; dan
e) pemadaman rakaman CCTV pada waktu kejadian selama tempoh lebih 22 jam seperti disahkan oleh pegawai forensik, ASP Fauziah Bte Che Mat, menunjukkan usaha SPRM untuk menyembunyikan kejadian sebenar.

Dalam kesedihan ini, saya hanya mampu mengharapkan supaya sebab sebenar kematian suami saya dapat diketahui dan pihak-pihak yang menyebabkan kematiannya dipertanggungjawabkan.  Barulah maksud sebenar keadilan membawa erti kepada keluarga kami.



MerdekaReview - Setelah sekian lama terpendam, Balu Sarbani luahkan isi hatinya...

Rabu, 21 September 2011

Mati Hidup Balikpun Aku Tak Percaya Mamat Ni....

Bekas Peguam UMNO yang juga Bekas Ketua Hakim Negara Zaki Azmi menafikan dia terlibat dalam krisis perlembagaan Negeri Perak hingga Mahkamah Persekutuan mengesahkan perlantikan Mamak Pedukang Paria Zamree Abdool Kadeer sebagai Menteri Besar Perak.

Seperti yang diajar oleh Tukar Tiub, kalau orang-orang jenis Zaki ni menafi atau tidak mengaku, memang betullah perkara tu dibuatnya. Jadi aku tidak yakin langsung penafiannya. Aku percaya dia buat. Aku yakin dia terlibat

Bagi aku gaji, gratuiti dan pencen yang diterima oleh Zaki Azmi adalah haram. Kalau sekupangpun ada bahagian aku (sebab macam-macam cukai aku bayar kat kerjaaan) aku tak halalkan.  Apabila dia mampos nanti dia kena siksa dalam kubur. Biar dia kena bakar dalam api neraka jahanam.


Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi mendakwa, beliau tidak terlibat dalam krisis perlembagaan pada 2009 yang menyaksikan pentadbiran Perak tumbang ke tangan BN.

Malah, beliau juga tidak mempunyai apa-apa peranan dalam kes yang berbau politik, kata Zaki kepada Malaysiakini dalam satu wawancara minggu lalu.

zaki azmi interview 140911Dalam kes yang menentukan kesahan menteri besar Perak, bekas penasihat undang-undang Umno itu secara khusus berkata beliau juga tidak membentuk panel hakim untuk mendengar kes berkenaan.

Krisis perlembagaan Perak itu bermula apabila tiga orang wakil rakyat Pakatan berpaling tadah dan menyokong BN.

Pakatan seterusnya mengumumkan bahawa kerusi tersebut kosong namun Suruhanjaya Pilihan Raya memutuskan sebaliknya.

Kesan daripada itu, BN dengan pantas menyingkirkan pentadbiran Pakatan yang diketuai Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan menamakan seorang wakil rakyatnya, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir sebagai menteri besar.

Nizar kemudiannya memfailkan saman bagi menuntut deklarasi bahawa beliau merupakan menteri besar yang sah.

NONEKeputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 11 Mei 2009 memihak kepada Nizar, namun Mahkamah Rayuan dalam keputusan keesokan harinya membenarkan permohonan rayuan oleh Zambry.

Prosedur yang berlangsung dengan cepat itu mencetus kehairanan banyak pihak dan dipertikaikan peguam.
Mahkamah Rayuan kemudiannya menukar keputusan Mahkamah Tinggi dan keputusan tersebut seterusnya dikekalkan oleh panel lima hakim di Mahkamah Persekutuan.

Pada waktu itu, timbul pertikaian mengapakah hanya seorang hakim – Datuk Ramli Ali – yang mendengar permohonan rayuan Zambry di Mahkamah Rayuan.

Sedangkan, terdapat dua panel dianggotai tiga orang hakim yang mendengar kes pada hari tersebut.

Ketika diminta menjelaskan perkara itu, Zaki berkata beliau tidak terlibat dan pendaftar mahkamah telah mengaturkan supaya Ramli mendengar permohonan tersebut.

Ditanya mengenai permohonan Nizar supaya Mahkamah Persekutuan membentuk panel 11 orang hakim untuk mendengar kesnya, Zaki juga berkata beliau tidak terlibat dalam perkara itu kerana pembentukan panel itu ditugaskan kepada Alauddin.

"Saya beritahu orang nombor dua (presiden Mahkamah Rayuan pada masa itu, Tan Sri Alauddin Md Sheriff) supaya membentuk panel. Saya tidak mahu.”

Ditanya mengapakah kes menteri besar lawan menteri besar itu tidak didengar di hadapan panel penuh, Zaki berkata beliau tidak tahu mengenai perkara yang didengar di Mahkamah Rayuan.

Jelasnya, keputusan untuk melantik hakim bagi mendengar kes berkenaan pula dibuat oleh pendaftar mahkamah.

"Berhubung sesi Mahkamah Persekutuan dalam kes Perak, ia dibentuk oleh orang nombor dua (Alauddin). Dia berpendapat lima orang (hakim) adalah memadai. Kalau anda tanya saya, kenapa perlu ada sembilan (hakim) atau sebelas atau 13 atau 15 atau 21?

"Adakah masuk akal sekiranya daripada 13 (hakim), seorang akan buat keputusan memihak kepada mereka atau tiga atau empat akan buat keputusan memihak (kepada Nizar) merupakan keputusan yang betul?

perak tree of democracy - the plaque"Ini bukan cara kita amalkan undang-undang di Malaysia," katanya.

Nizar telah memohon supaya panel hakim penuh di Mahkamah Persekutuan mendengar permohonan yang disebut-sebut sebagai kes yang bakal memberi kesan kepada keputusan mahkamah seterusnya.

Diminta mengulas, Zaki berkata terdapat kes-kes sebelum ini juga didengar oleh panel yang kecil termasuk kes melibatkan bekas ketua menteri Sarawak Tan Sri Stephen Kalong Ningkan dalam samannya ke atas gabenor Tun Abang Openg dan Datuk Tawi Sli di Mahkamah Persekutuan Kuching pada 1966.

Kes yang dikemukakan Nizar itu menyerupai saman oleh Kalong yang mencabar keputusan gabenor supaya beliau meletak jawatan, apabila 21 orang wakil rakyat mengumumkan bahawa mereka hilang keyakinan kepada Kalong sebagai ketua menteri.

"Terdapat banyak lagi kes perlembagaan sejak Malaysia mencapai kemerdekaan dan terdapat banyak lagi kes politik termasuk Stephen Kalong Ningkan yang diputuskan oleh tiga orang panel hakim. Kenapa jadi begitu penting untuk (bentuk) lima, sembilan atau sebelas (orang hakim)," soalnya.

Isnin, 19 September 2011

Tuan Ibrahim Ni Ketua Penerangan PAS atau Ketua Penerangan UMNO...?

Baru2 ni ADUN DAP Kota Kemuning M. Manoharan menyatakan melalui Twitter bahawa corak bendera Malaysia akan ditukar sekiranya Pakatan Rakyat menang. Maka ramailah pemimpin UMNO Jahanam mengutuk  M. Manoharan dan juga Pakatan Rakyat dalam isu ni.

Bagi aku yang bising-bising dan dok pertahan bendera Malaysia ni hanyalah UMNO dan kuncu-kuncunya. Orang lain tak dak hal pun.

Oleh itu PAS yang dok sibuk buat apa? Sepatutnya PAS mesti mempertahankan M. Manohan dalam hal ni. Bendera Malaysia yang ada sekarang nipun macam bendera Amerika Syarikat saja.

Jadi sapa yang suruh Tuan Ibrahim sebagai Ketua Penerangan keluar kenyataan bahawa Pakatan Rakyat tak akan tukar  bendera Malaysia jika PR menang. Sapa? Haji Hadi kah? Mat Sabu ka? Mustafa Ali ka? Atau Tuan Ibrahim sendiri pandai2 gatai mulut cakap macam tu.

Kalau dia sendiri maka si Tuan Ibrahim ni memang bangang. Dahlah cakap atas kapasiti KP PAS. Katakan PR menang PRU dan bukan saja bendera ditukar malah lagu kebangsaan pun ditukar, apa jadi cakap si Tuan Ibrahim ni.

Hello Ustaz....!!! Orang undi dan pilih PAS ka, DAP ka, PKR ka, bukan pasai parti hampa semua serupa dengan BN dan UMNO tapi pasai hampa lawan depa dan hampa tak boleh sama dengan depa. Kalau PR sama dengan BN baik undi BN saja.

Bodo talak otak punya Tuan Blahim.... Cittt.... Itu pasai orang cakap ustaz2 kalau pegang jawatan dia rasa dia pandai pada orang lain.....

PAS: Pakatan tak akan tukar bendera Malaysia


Pakatan Rakyat memberi jaminan bendera Malaysia yang diguna-pakai sejak negara mencapai kemerdekaan tidak akan ditukar sekalipun pembangkang mengambil alih Putrajaya.

azlanMenurut Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, tiada keperluan untuk menukar bendera kerana ia adalah lambang kedaulatan negara.

“Isu ini tidak perlu jadi polemik kerana ia tidak akan menjadi dasar Pakatan Rakyat, dan PAS secara tegas tidak akan sesekali menyokong cadangan sedemikian daripada sesiapa pun...

“Disebabkan itu, sebagai rakyat Malaysia, bendera negara perlu dipertahankan, tidak boleh diperlekehkan dan dipersendakan, katanya dalam satu kenyataan media.

police tortured victim 110107 lawyer M ManoharanTuan Ibrahim mengulas bidasan Umno terhadap kenyataan seorang pemimpin DAP, M Manoharan (kanan) yang juga ADUN Kota Alam Shah dalam Twitter beliau baru-baru ini menyatakan akan bertindak menukar corak bendera Malaysia sekiranya Pakatan menang.

Bagaimanapun, beliau telah memadamkan komen berkenaan dan memohon maaf secara terbuka atas keterlanjurannya.

Menurut Tuan Ibrahim, isu utama kini bukanlah mengenai bendera tetapi BN yang memerintah negara.

“Slogan BN, 1Malaysia yang menggunakan lambang bendera Malaysia itu juga bukan isu utama kerana slogan akan sentiasa bertukar.

"Pada zaman Tun Dr Mahathir, berapa banyak slogan yang telah digunakan BN hanya sebagai penyedap kata? Demikian juga zaman Tun Abdullah Badawi dengan Islam Hadharinya dan kini Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan dengan promosi 1Malaysia yang hebat, namun tetap gagal memahamkan orang sebijak Tun Dr Mahathir mengenai maksud slogan tersebut sehingga kini, apatah lagi rakyat Malaysia,” kata beliau.

NONEJusteru, Tuan Ibrahim yang juga pesuruhjaya PAS Pahang menyeru agar semua pimpinan Pakatan Rakyat bekerja keras bagi menumbangkan kerajaan BN pada pilihan raya akan datang.

“Itulah isu yang harus difokuskan oleh semua pemimpin, anggota, penyokong Pakatan Rakyat dan rakyat yang inginkan pembaharuan dan jaminan masa depan yang lebih baik,” akhiri beliau.

Kita Bos - Undilah

Aku suka pasai ada Khalid Samad & Daphne Iking..... Tapi tunggu apa lagi... Yang dok sembang bergegaq kedai kopi tu dah daftar mengundika?

Tapi kebanyakan orang Tabligh tak mengundi pasai depa kata bukan sunnah Nabi. Nabi SAW tak buat. Kepala hotak depa... depa dok biaq negara ni penyamun, pembunuh & perogal perintah tak pa. Paria punya geng Tabligh!!!

Ahad, 18 September 2011

Memang Sah Negaraku Lagu Ciplak....

Article ni bukan keluar dalam Harakah atau Suara Keadilan ataupun Roket, tapi aku baca dalam New Sunday Times hari ni dalam ruangan I remember When.. mukasurat 28.... tajuknya  'Negaraku' became the national anthem.

Di mana cicit kepada Raja Ngah Mansur iaitu Mansor Abdul Aziz ceritakan asal-usul Lagu kebenagsaan negeri Perak dan bagaimana ianya menjadi Negaraku. Raja Ngah Mansur adalah anak kepada Sultan Abdullah II Sultan Perak yang dibuang ke Seycelles pada tahun 1877 yang terlibat dalam pembunuhan Residen British pertama iaitu JWW Birch.


‘Negaraku’ became the national anthem

2011/09/18
By Sonia Ramachandran
nsunt@nst.com.my




Sultan Abdullah II of Perak and his son, Raja Ngah Mansur.

Sultan Abdullah II of Perak and his son, Raja Ngah Mansur.


The great-grandson of Raja Ngah Mansur, Mansor Abdul Aziz talks to SONIA RAMACHANDRAN about the origin of the Perak national anthem and how it then became the ‘Negaraku’IT all began when Sultan Abdullah II of Perak was exiled by the British to Seychelles in 1877 following the assassination of the state’s first British Resident, J.W.W. Birch.

He was accompanied by his family, bodyguards and valets, but not all his children.

His elder sons, Raja Ngah Mansur (my great-grandfather) and Raja Chulan, did not follow him.

In Seychelles, Sultan Abdullah resided on the island of Mahe, a favourite stopover for European sailors en route to Singapore and the Far East.

Bustling with activity, travelling French troubadours were a common thing and they would perform nightly by the beach, merely a stone’s throw away from Sultan Abdullah’s coastal residence.

The popular melody then was La Rosalie, originally composed by the poet Pierre- Jean de BĂ©ranger.



As their home was located near the beach, my classicallytrained great-grandaunts Raja Aminah and Raja Halijah eventually picked up the tune and learned to play it on the piano. The tune was so popular that it was hummed and whistled by sailors and the many residents of the island.

Raja Chulan, who often visited Seychelles, took a fancy to the tune and taught himself to play it on the violin, accompanied by the piano-playing pr incesses.

Upon returning home, the catchy tune became a favourite of Raja Ngah Mansur, a notable musician who was also the aide-decamp of the ruling Sultan Idris Mur shidul’adzam Shah.

In 1888, Sultan Idris — one year after his proclamation as the Sultan of Perak — set sail for England, upon the invitation of Queen Victoria.

Upon arrival in Southampton, a representative of the British government came on board to greet the royal entourage and inquired for the note sheets of the Perak state anthem, in anticipation of the ceremonial welcome for Sultan Idris.

Unfortunately, there were no note sheets, much less a state anthem.

Feeling it was undignified to mention that fact, Raja Ngah Mansur instead said he had not brought his note sheets with him, but that he could hum or play the tune if someone could take it down.

When the royal bandmaster arrived, hummed the music of his favourite tune from the Seychelles.

He later updated the sultan on the situation and later, en route to Buckingham Palace, reminded the sultan to stand at attention when the strains of the newly-minted anthem was played.

Thankfully, Sultan Idris loved the tune.

Mansor A
Aziz


Subsequently, Raja Ngah Mansur penned the lyrics to accompany the music and that was how it became the Perak national anthem.

About the same time that Sultan Idris visited England, the catchy song was introduced into Indonesian bang - s awa n (opera), which were performing in Singapore, by travelling sailors or the many close musical contacts of Raja Chulan or Raja Ngah Mansur.

The bangsawa n were then known as “Wayang Kassim” or “Indra Zanibar” and the melodic tune was titled Stam - bul Satu.

It was extremely popular and was later sung by other bangsawa n troupes under the Indo-Dutch moniker Teran g Boelan (Bright Moonlight).

The tune also found its way to Hawaii where it became known as Mamula Moon.

Back home, our first prime minister, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, who was then Malaya’s first chief minister, commissioned a worldwide search for a potential national anthem for post-Independence Malaya.

With a prize money of $50,000 offered, the response was overwhelming with both local and international submissions.

Tunku Abdul Rahman and his committee, however, did not like any of the entries.

Instead, he wanted the Perak national anthem to be used on account of its traditional flavour, grace and melody.

Tunku Abdul Rahman himself later penned the lyrics for the anthem.

And that was how a swaying Seychelles song became the inspiring tune for our national anthem.

LYRICS

La Rosalie

La Rosalie assise par sa fena’tre,

J’entend la pluie qui verse sur son dos,

Son petit coeur qui repose a son aise

Et le mien qui n’a point de repos.


Allah Lanjutkan Usia Sultan (the Perak national anthem)

Dilanjutkan Allah usianya

Sultan Adil dan murah memerintah watan

Ditaati rakyat kiri dan kanan Iman yang soleh

Allah kurniakan

Allah berkati Perak Darul Ridzuan

Allah selamatkan negeri dan Sultan.


English translation

May God grant our Sultan with a long life

Who rules our peoples justly and kindly

Served by our loyal society

May He bless us with pure and noble souls

O Almighty God, bless Perak Darul Ridzuan

May God save the state and the Sultan.


Read more: ‘Negaraku’ became the national anthem http://www.nst.com.my/nst/articles/2011091800391220110918003912/Article#ixzz1YIIoDVMC

Betoika Zul Nordin Minta Komisen Kat Hassan Ali...?

Lihat foto di bawah. Apa yang si Zul Nordin celaka ni bisikkan pada Hassan Ali? Adakah dia bagitau yang dia dah atoq semua untuk Hassan Ali belah dari PAS? Adakah dia minta persen penasihat macam dalam filem Tiga Abdul?

Ataupun dialognya macam ni "SAN!!! AKU SUKU (25%) HANG PULAK TIGA SUKU". Eloklah kenalah tu.... Dua-dua tiga suku...

Tapi aku gerenti Zul Nordin tak nasihatkan Hassan supaya jangan lompat parti..... Dua-dua muka tak boleh percaya!!!!

"San!! Suku (25%) kat aku... hang tiga suku"
Sumber:  Manjung Mari