Sabtu, 17 September 2011

HINDRAF Dah Saman British... Melayu & Raja-raja Melayu Tunggu Apa lagi?

Profesor Kangkong Zainal Kling dan seorang lagi profesor kangkang yang berlainan jantina telah bermati-matian mengatakan bahawa negara ini tidak pernah terjajah dan British berada di Tanah Melayu sebagai penasihat sahaja. Hal ini disokong pula oleh seorang India Muslim yang pernah menjadi Perdana Menteri iaitu Mahathir Mohammed Iskander Kutty, MBBS.

Aku sokong mereka sekiranya isu penjajahan ini dilihat dari sudut undang-undang yang dipaksakan British di Tanah Melayu. British yang lebih bijak dari Raja-raja Melayu telah memperkenalkan pelbagai istilah untuk mengambil hati anak jajahannya, di mana negeri yang dijajah dikenali sebagai Koloni British seperti Penang, Singapura dan Melaka manakala negeri lain adalah naungan British.

Kalau kita ambil hujah mereka bahawa negeri-negeri Melayu tidak pernah dijajah secara langsung, maka British telah campur tangan atas pemerintahan negeri-negeri ini tak kiralah Negeri Melayu Bersekutu ataupun Negeri Melayu Tak Bersekutu. British telah memaksa undang-undang mereka, sistem pentadbiran, sistem sosial dan kaedah ekonomi ciptaan mereka diguna pakai di Tanah Melayu. Tak cukup dengan itu kaum lain dibawa masuk sebagai pendatang untuk tinggal di negara ini demi kepentingan ekonomi British.

Kalau mengikut hujah-hujah berikut:-

i.  India Muslim Past PM Mahathir Mohammed Iskander Kutty MBBS berkata, "bahawa Malaysia tidak pernah dijajah British tetapi menegaskan, penasihat-penasihat mereka telah bertindak seolah-olah mereka itu adalah pemerintah sebenar berbanding raja-raja Melayu" dan "British telah  bertindak seolah-olah kita dijajah".

ii.  Profesor Kangkong Zainal Keling pula berkata:- 

  • walaupun colony dan protectorate adalah berbeza tapi kesan dari pentadbiran protectorate adalah juga penjajahan
  • ahli undang-undang seperti Roland Bradell melihatnya seperti "breach of trust" (pecah amanah)
  • ahli sejarah seperti R. Emerson melihatnya "indirect rules" (pemerintahan taklangsung).
Oleh itu Raja-raja Melayu, Kerajaan Malaysia, Kerajaan Negeri, Perkasam, NGO-NGO Melayu dan para bijak pandai perlulah mengkaji dan seterusnya mengambil tindakan ke atas bekas penjajah iaitu Kerajaan British dengan menyaman dan menuntut ganti rugi sebanyak mungkin di mahkamah British atau mana-mana mahkamah dalam dunia ini.

Lagi satu, HINDRAF telah buat tuntutan saman di Mahkamah Keadilan Di Raja, London dengan menuntut sebanyak US$4 Trilion atau US$1 juta dari Kerajaan British untuk tiap-tiap orang keturunan India di Malaysia. Past PM Mahahir Mohammed Iskander Kutty, MBBS adalah termasuk dalam golongan ini dan dia juga akan dapat duit jika tuntutan ini berjaya.... ha ha ha 

Orang Melayu kalau tak berani saman British, sila kerat telor masing-masing bagi kat anjing.

3 ulasan:

  1. Sebenarnya, Bom Atomlah yang memerdekakan Tanah Melayu dari Jepun.
    Norma bagi negeri-negeri yang di bebaskan dari Jepun selepas tamatnya Perang Dunia 2 itu di urus tadbir oleh negara yang dibawah Tentera Perikatan untuk menghindari negeri itu jadi kucar kacir seperti Bintang 3( Yang memang ibu saya yang berumur 80 tahun menceritakan tentang kekejaman Pengganas Komunis)
    Kalau nak merdekapun mesti lah perlu ada dikalangan orang Melayu kemahiran tadbir urus yang baik. Itu sifat yang amat bertanggungjawab.Maka adalah Malayan Civil Services. Ramai terperangkap dengan Komunisma dalam mahu membebaskan negara.

    BalasPadam
  2. kalau kerana bom atom telah memerdekakan tanah melayu dari jajahan jepun bermakna negara ini telah merdeka sejak 1945 ini sejarah mana pulak??.
    sebagai orang muslim kita kena ada kesedaran tetang siapa lebih bahaya antara jepun,komunis dan orang putih yg sehingga sekarang masih menjajah negara umat islam, didapati ramai dikalangan wanita muslim iraq yg diperkosa beramai2 oleh askar org putih dan agenda besar mereka bukan sekadar jajah malah mereka akan merosakan akidah umat islam dinegara jajahan mereka seperti mana berlaku keatas sebahgian besar umat islam keturunan melayu malaysia, kerana terlalu taksub kepada penjajah british mereka sanggup menolah hukum yg diturunkan kepada mereka oleh ALLAH swt dengan mengankat hukum penjajah untok diguna pakai dinegara ini,inilah bidaah yg paling besar dilakukan oleh puak2 pengampu atau talibarut penjajah org putih sejak dulu kini dan mungkin seterusnya maka tercapailah agenda org putih keatas bekas tanah jajahannya.

    BalasPadam
  3. Isunya ialah benarkah Malaysia tidak pernah dijajah? Siapa penjajah yang terakhir? Dan siapakah yang berjuang untuk menghalau penjajah dari negara ini?

    BalasPadam

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.