Ahad, 20 Januari 2013

Setan Besar Hasut Ulamak Besar!

PAS tak sama dengan PKR dan DAP. PAS parti politik berteras agama. PAS parti Islam. PAS ada Dewan Ulama Kawasan, Negeri dan Pusat. PAS juga ada Majlis Syura Ulamak.


Majlis Syura ni khas untuk orang yang dianggap ulamak dan ustad-ustad saja. Hangpa pandai bijak macamanapun kalau hangpa tak dak kelulusan agama dan ikut syarat yang depa buat, hangpa tunggu depa mesyurat jadi tukang kipaih dan angkat ayaq sejuk bagi kat depa saja la. Senarai tengok sini....  Aku anggap Majlis Syura macam Politburo parti komunis.

Boleh dikatakan ulama atau ustad-ustad yang kontrol PAS. Orang lain dalam PAS buat kerja saja. Yang rancang, atur dan buat kerja bukan ustad. Ustad dudok di meja utama dan jadi tukang perabih kepala kambing! 

Orang dah rancang dan buat kerja untuk parti, bila ustad-ustad sampai yang ni tak kena yang tu tak betoi. Yang buat orang hangat hati bila tanya balik nak buat lagu mana. Depa suruh pikiaq sendiri. Depapun tak dak akai. Kalau ustad bagi idea, kalau kita tanya balik "ustaz yakin macam ni boleh ka?". Depa akan berlindung di balik insyaallah. Bila buat tak jadi ustad ni kerenyeh macam orang tabligh baru terjaga dari mimpi tengok bidadari dalam syurga! Itu bab cawangan atau kawasan.

Di peringkat pusat pula, ahli-ahli Majlis Syura Ulamak dan dari Dewan Ulamak dok nak kawai PAS. Patutnya kerja depa kawai PAS dari segi dasar dan polisi parti supaya jangan menyeleweng saja. Ni tidak, kegiatan dan gerak kerja parti pun depa nak dictate. Kalau depa pandai merancang dan atoq strategi tak pa la jugak.

Depa ni buka mulut saja bunyi sumbang. Lepaih tu gila kat wartawan. Gila mulut. Pantang wartawan kerumun tanya kena pulak wartawan betina garit, mulut depa mesti gatai nak cakap. Wartawan tanya bab politik pasai nak cari isu nak pukui PAS, depa cakap merapu konon macam baguih bagi peluru free kat UMNO untuk tembak balik. Bodoh punya ulamak!

Tapi nak kata apa, majoriti ustad-ustad dalam Majlis Syura adalah pro UG. Yang berotak dan berjiwa UMNO pun ada. Ada yang perbuatan dan cakappun terang-terang UGpun depa buat derk!  Sama-sama depa, depa buat tak tau saja!  Sebijik macam anggota politburo komunis. 

Tak payah marah kat depa sebab puak-puak ustad juga yang dok ajaq kat kita, jika hebat dan besar seseorang tu maka hebat dan besarlah setan yang dok mai hasut. Kesian kat depa, bukan setan-setan yang kita tak nampak saja tiap saat dok hasut rasuk depa, setan yang dikenali pun dok hasut depa jugak. 

Setan yang dikenali ni pandai main nama Allah, kepentingan Melayu dan tentunya dah tunjuk kat depa jawatan, kesenangan dan kemewahan yang akan depa dapat jika depa bawa PAS untuk berdakap dengan UMNO. Lagipun depapun sama beriktikad yang UMNO tu yang menjaga Melayu dan Islam.

Kalau tanya aku dan suruh aku sebagai ahli biasa PAS bagi rating kat ahli Majlis Syura Ulamak. Di mana 5 adalah yang paling diyakini dan dipercayai dan 0 adalah langsung tak boleh dipercayai. Aku kata 2. Dua saja bro kepercayaan aku pada depa!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.