Ahad, 4 April 2010

FIFA Melarang Pemain Bolasepak Wanita Iran Dari Memakai Tudung di Sukan Olimpik Belia

Teheran, Apr 3 (Mehr News Agency) - FIFA melarang pasukan bola sepak wanita Iran memakai tudung dari menyertai Sukan Olimpik Belia (Youth Olimpic Games) yang akan berlangsung dari 14 hingga 26 Ogos ini di Singapura.



FIFA pada awalnya menjemput pasukan Iran untuk mengambil bahagian dalam pertandingan tetapi tiba-tiba memutuskan untuk melarang memakai tudung (menutup cara Islam) dalam pertandingan tersebut.

Presiden Persekutuan Bola Sepak Iran Ali Kafashian menulis permintaan ke badan sepak bola dunia untuk mempertimbangkan kembali keputusan mereka.

Dia menjelaskan bahawa kerana keyakinan ugama, pasukan wanita Iran akan menyertai dalam pertandingan hanya jika mereka dibenarkan untuk mematuhi kod pakaian Islam.

Secara keseluruhan sebanyak 170 negara dijangka akan menyertai dalam Sukan Olimpik Belia Musim Panas 2010. Sekitar 3.500 atlet dan 875 pegawai akan menyertai kejohanan tersebut. Setiap negara akan menghantar sekurang-kurangnya empat orang atlet.

1 ulasan:

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.