Rabu, 24 Februari 2010

Menteri Kewangan Malaysia Pertahan Jawatan, Demi Perniagaan

Itulah tajuk sebenar jika perkara ini berlaku di Malaya, Sarawak dan Sabah atau ringkasnya Persekutuan Malaysia.

Tapi di negara yang askar-askar selalu rampas kuasa pulak beritanya begini:-

Menteri Kewangan Pakistan letak jawatan, tumpu perniagaan
24/02/2010 4:43am

ISLAMABAD 23 Feb. - Menteri Kewangan Pakistan yang mengumumkan peletakan jawatannya hari ini bagi menumpukan perhatian kepada perniagaannya berkata, jika beliau terus memegang jawatan itu, ia hanya akan menimbulkan rasa tidak puas hati.

Shaukat Tarin akan melepaskan jawatannya akhir bulan untuk menguruskan perniagaan perbankan diusahakannya, kata Perdana Menteri, Syed Yusuf Raza Gilani dalam satu kenyataan.

Dia akan terus memberi nasihat kepada Majlis Penasihat Ekonomi Negara.

“Ini tugasan kami, kami tidak sepatutnya mencampur aduk antara tugasan rasmi dan perniagaan peribadi.” kata Tarin kepada Televisyen Dunya.

Tarin, bekas pegawai bank kebangsaan dan memegang jawatan pengerusi Pertukaran Saham Karachi sebanyak dua kali dianggap berpengalaman serta bertanggungjawab dalam kedudukannya sebagai Menteri Kewangan.

Beliau pernah diberi kepercayaan mengadakan rundingan untuk membuat perjanjian pinjaman sejumlah AS$11.5 bilion (RM39.0 bilion) dengan Tabung Kewangan Antarabangsa pada tahun 2008 yang membantu mengeluarkan Pakistan daripada krisis kewangan.

Pengganti bagi kedudukan Tarin masih belum ditentukan. - AP


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.