Jumaat, 21 Mei 2010

Jururawat Bukan Islam Dilarang Merawat Orang Islam...!!!!


Peguam Bukan Muslim: Cabaran Islam Untuk Semua

Victoria Jayaseele Martin yang berkelulusan Diploma Undang-undang dan Amalan Syariah UIA akhirnya berjaya menjadi peguam Mahkamah Syariah selepas Mahkamah Sivil memutuskan demikian. Sekaligus ini mengenepikan larangan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan yang hanya membenarkan peguam beragama Islam menjadi peguam syariah. Victoria bukan beragama Islam. Mahkamah Syariah pula mahkamah khusus untuk orang Islam.

Mahkamah syariah Malaysia bukanlah boleh dikategorikan sebuah mahkamah syariah yang syarie sepenuhnya. Ia adalah sebahagian syariah. Syariah dalam konteks sekular adalah persoalan nikah cerai, faraidh, kematian dan sebagainya. Ruang yang agak terhad. Oklah juga daripada tak ada langsung. Tapi perlu dimantapkan dan diperluaskan lagi.

Penyertaan bukan Islam dalam sistem perundangan syariah memberikan gambaran lebih jelas tentang Islam. Bagaimana orang bukan Islam menggunakan sistem Islam untuk memberikan keadilan. Seharusnya langkah ini digalakkan. Victoria mempunyai kelayakan yang diperlukan oleh sebuah mahkamah syariah di Malaysia. Hanya agamanya sahaja yang menjadi halangan. Agama seharusnya menghapuskan diskriminasi kerana perbezaan agama.

Seperti analogi seorang lulusan jururawat bukan Islam yang tidak dibenarkan merawat orang Islam yang sakit. Bukankah itu satu kezaliman?

Diambik dari Muhaimin Sulam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.