Isnin, 11 Julai 2011

Bersih 2.0 - Sehari Untung RM100 juta... Bayar Incometax Ka?

Aku dah lama bukan kata beli bacapun dak dah Kertas Jamban @ Utusan Meloya yang perbodo orang Melayu. Kadang2 tengok tajuk dlm Kertas Jamban Online. Bila aku nampak tajuk yang lawaknya buat juara Maharaja Lawak terkedu. Aku pun kelik baca jugaklah...

Memang lawak. Lawak mohong. Kalau nak mohong pun bagilah logik sikit. Sehari rugi RM100 juta. Depa meniaga apa? Kain tudung kepala modai 5 kupang juai RM50/- ka?  Cuba kira macamana? Kalau hari Sabtu saja depa untung RM100 juta. Kita anggap hari lain depa tak untung. Aku meniaga juta2 setahun dapat untung ciput saja.

Ok. setahun ada 52 minggu. Jadi 100 juta kali 52. Jawapannya setahun depa untung RM5,200 juta. Maknanya RM5.2 Billion. Dalam angka RM5,200,000,000/-. Wow untung nya meniaga dlm KL juai tudung, kancin baju, t-shirt, cucur badak, masalode, kitab tabligh dsbnya.

Jadi cukai pendapatan yang LHDN sepatutnya kutip adalah 26% dari keuntungan peniaga. LHDN boleh dapat kutip RM1.352 billion. Banyak tu brader. 

Aku ingat pegawai incometax pun gelak baca kertas jamban ni......

Foto dari Kertas Jamban

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.