Jumaat, 21 Ogos 2009

UMNO DAH GABRA DI MATANG PASIAQ - 6 : Mantan SU BN Penang Tandatangan Surat Pembatalan Rohaizat Sebagai Peguambela & Peguamcara

Umno diminta mendapatkan penjelasan berhubung dengan kes pecah amanah calonnya, Rohaizat dari bekas pemangku Ketua Menteri Pulau Pinang di zaman BN.

Ini kerana, Pengerusi Jawatankuasa Disiplin Majlis Peguam yang membicarakan kes Rohaizat adalah Tan Sri Khalid Ahmad Sulaiman sendiri.

Tan Sri Khalid Ahmad Sulaiman adalah bekas Penang BN Secretary dan merupakan Pemangku Ketua Menteri selama 6 bulan dalam tahun 1979 ketika ketua menteri Lim Chong Eu berada diluar negara.

Beliau adalah peguam senior dalam senarai peguam dan beramal di firma guaman K Ahmad & Yong di Penang. Beliau mula didaftar sebagai peguam pada 22-2-1966. Beliau menerima darjah PSM yg menerima title tan sri bersama bekas hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Malik Ahmad (Allahyarham) dan Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya (Chief Judge) wanita yang pertama Tan Sri Siti Norma Yaakob.

Pada 21.10.2007, New Straits Times telah melaporkan bahawa Tan Sri Khalid berkata, "I vouch that Diciplinary Board is totally independent from Bar Council in its decision making prosess". He further said, 92 lawyers were struck off the rolls over the last five years for serious professional misconduct including embezzling the money of their client. [terjemahan - saya berani katakan bahawa Lembaga Disiplin adalah benar-benar bebas daripada pengaruh Majlis Peguam dalam proses membuat keputusan. Beliau menambah, seramai 92 peguam telah dibatalkan daripada senarai daftar peguam semenjak 5 tahun lepas atas pelbagai kesalahan serius berkaitan profesion guaman termasuk menggelapkan wang amanah klien]

Pada 23/6/2004, Tan Sri Khalid Ahmad Sulaiman telah mempengerusikan panel 3 orang ahli Tribunal Siasatan Disiplin UMNO yang dilantik untuk menyiasat dakwaan salah laku bekas Naib Presiden UMNO, Tan Sri Mohd Isa Samad.

Pada 8/7/2004, beliau merupakan salah seorang anggota lembaga Disiplin UMNO yang dipengerusikan oleh Tan Sri Ahmad Rithauddeen. Pada 28/5/2008, agensi berita BERNAMA melaporkan bahawa Setiausaha BN Pulau Pinang, Tan Sri Khalid Ahmad Sulaiman telah menafikan khabar angin beliau menerima tawaran untuk bersama Kerajaan Pakatan di Pulau Pinang. Beliau dilaporkan berkata, "Hidup dan mati saya adalah untuk UMNO dan Barisan Nasional".
Kecaman-kecaman pemimpin Umno terhadap Presiden Majlis Peguam, Ragunath Kesavan yang mendedahkan perkara ini.

Dengan pendedahan ini bermakna, Umno tidak boleh menyalahkan Ragunath kerana pihak yang terlibat menyiasat dan mengambil keputusan memecat Rohaizat adalah pemimpin Umno sendiri.

Khalid menjadi pemangku Ketua Menteri Pulau Pinang semasa Lim Chong Eu adalah ketua menterinya. "Ketika Chong Eu bercuti, Khalid adalah pemangkunya,"

Khalid juga adalah Pengerusi Jawatankuasa Siasatan Lembaga Disiplin Umno ketika lembaga itu menggantung keahlian Tan Sri Isa Samad.

Pengerusi Lembaga Disiplin Umno adalah Tengku Ahmad Rithaudeen. "Maknanya, yang menggantung keahlian Rohaizat dari Majlis Peguam adalah pemimpin Umno sendiri. Takkan mereka nak aniaya Rohaizat kalau dia tidak bersalah,"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.