Jumaat, 9 Oktober 2009

Pi Mampuih Dengan Gelaran.......

Gelaq panggilan Tun, Tan Sri, Datok dan apa jadah yang kononnya diberi oleh manusia yang kononnya lebih mulia dari orang lain tak payah digunakan langsung. Kat blog aku ni aku hanya tau tulih Najib Razak, Anwar Ibrahim, Ir Nizar Jamaludin, Hj Hadi dll. Tak dak hai aku nak boh gelaq yang bunyi macam kartun tu. Yang aku iktiraf pun Dr., Ir.,  Sr., Hj dan yang mudah saudara dan encik saja. 

Yang ditulih oleh Tukar Tiub di sini aku amat sokong. Tok sah dok gila nak tulih gelaran pemimpin PR. Kalau urusan rasmi kerajaan dan libat dengan raja lantaklah, kalau tidak kesian kat raja-raja, gelaran yang depa bagi orang tak ambik pot.

Jadi bloggers PR tu aku harap macam tu jugak. Jangan amalkan bubuh gelaran yang diberi oleh orang yang terjun dari kayang ke Bukit Seguntang. Ini semua amalan melayu bangsat.

Tapi kalau nak gelaq kutu berahak penyamun macam Najib Mongolia, Hisham Beer Pondan, Syeb Hamid Baghal, Zamry Mamak Pedukang, Azeez Keling Gila dll tu oklah jugak........

2 ulasan:

  1. dalam urusan dakwah, kita kena bilhikmah (berhikmah). Kalau dgn menggunakan gelaran-gelaran tersebut mampu melembutkan hati2 pemiliknya, apa salahnya kan?

    Kalau dapat mencairkan hati2 pemiliknya untuk terus berubah dan menyokong Islam dan gerakan Islam lagi baik.

    sekadar pendapat yang masih boleh dibahaskan.

    BalasPadam
  2. kalau begitu tak perlu lah diberi gelaran datuk atau datuk sri kepada nizar, hj hadi , nik aziz dan lain lain sewaktu dengan nya. didalam hati sanubari nama nama gah ini, mereka suka dan minat nak dapat gelaran..

    teringat dikampung saya yang bergelar ustaz..dia kata PKU13 akan datang, PAS akan calunkan dia dan kalau menang sudah tentu dia dalam gelaran datuk...

    belum pun bertanding dan menang..dah mimpikan gelaran datuk..

    aku: datuk ada cucu

    BalasPadam

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.