Rabu, 17 Februari 2010

Ustaz Ni Nak Kena Pelempang

Hari ke-2 Raya Cina aku ke rumah adik ipaq aku. Sekarang dia menetap dalam daerah Baling. Depa dua laki bini dah boleh cakap macam orang Baling. Loghat Petani macam orang Grik, Ijok dan Batu Kurau di Perak. Di Kedah orang Baling, Sik, Kuala Nerang majoritinya bercakap loghat Petani.

Tengah rancak bersembang..... timbui cerita kereta. Adik ipaq aku minta tolong cari kereta, pasai kereta dia dah remuk eksiden.

Pesannya "Kereta harga bawah sepuluh ribu, kaler apapun tak pa tapi putih kami tak mau...".

Akupun tanya "Pasai apa hangpa tak mau kereta kaler putih? Cepat kotoq ka?"

"Dak aih! Ostad kami kata pakai KERETA PUTIH tak baguih kerap eksiden" jawap ipaq dengan selamba.



Terkejut aku dengan jawapannya, aku tanya lagi "Ustad mana ajaq merapu kata kereta putih tak baguih kerap eksiden?"

"Ostad kami la..... memang betoipun kereta putih tak elok pakai senang eksiden". Kebetulan pulak kereta depa yang remuk tu pun kaler putih jugak.

"Ya la aku tau ustad hangpa, tapi ustad tu nama apa? Dudok di mana? Aku nak tau jugak, akupun tak pernah dengaq cerita macam ni, kot kot aku boleh pi tanya sendiri ustad tu" aku cuba dapatkan kepastian.

"Ostad mana tok sah ambik tau... janji kereta putih kami tak mau" jawab ipaq aku sambil mengelak untuk memberitahu nama ustaz itu.

Tu dia.... ada USTAZ di Kedah.... khususnya di daerah Baling..... mengajar benda-benda kurafat dan tahyul. Ustaz PAS atau UMNO ni......?

USTAZ NI KALAU JUMPA.... TAK PAYAH TANYA BANYAK.... TERUS BAGI PELEMPANG.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.