Isnin, 29 Mac 2010

Ibrahim Ali Mesti Bengang dan Bengong

KISAH KEJAYAAN UNIK ZAID IBRAHIM TELAH PECAHKAN MITOS MELAYU LAMA

Oleh: Dr Chen Man Hin, Penasihat Seumur Hidup DAP

Saya rasa sangat terhormat diminta oleh Zaid Ibrahim untuk menaja pelancaran versi Mandarin bukunya 'Aku Juga MELAYU'.

Buku ini menceritakan kisah dari serangkaian prestasi unik oleh Zaid Ibrahim, yang sangat menarik untuk dibaca.

Pada dasarnya, beliau adalah seorang anak kampung miskin dari Kelantan. Ayahnya bergerak dengan basikal kerana tidak ada kereta keluarga. Di Kota Bahru dia mula belajar di Sekolah Rendah Sultan Ismail, memasuki Kolej Sultan Ismail pada usia 13 tahun. Dia adalah seorang yang sangat gemar membaca dan dia tahu cara untuk memilih sekolah.

Seterusnya dia memilih untuk belajar di English College di Johor Bahru, sebuah lonjakan besar daripada Kota Bahru. Dia memilih kolej itu kerana itulah kolej terbaik dan mempunyai campuran pelajar daripada pelbagai bangsa, dan selain itu dekat dengan Singapura yang menjadi tumpuan.

Dari sana dia berhijrah mendapat biasiswa belajar di Institut Teknologi MARA di Kuala Lumpur, lulus dalam Undang-undang. Dengan Ijazah Mara beliau pergi ke London untuk belajar bagi peperiksaan guaman.

Kemunculannya ke dalam bidang undang-undang bermula dengan baik hingga dia membentuk firma guaman sendiri Zaid Ibrahim & Co. Dengan berkat usaha keras dan kecerdasan perniagaan dia mendapat pelanggan yang besar seperti PLUS. Sejak saat itu dia meroket ke atas dan firmanya menjadi yang terbesar dalam negara ini.

Meskipun di puncak kerjayanya, Zaid tidak bersedia untuk berehat. Kecerdasan dan pencarian cabaran baru telah membawanya ke alam politik yang bergejolak.

Panggilan pertama politik mendarat kepada PAS. Selepas itu dia menyertai UMNO, dan dari sini beliau dilantik menjadi Menteri Undang-undang dengan tugas utama untuk reformasi badan kehakiman.

Namun, dia tidak dapat menerima tindakan PM berkaitan ISA dan keputusannya untuk membebaskan Lingam berkaitan rakaman video tentang rasuah hakim. Dia mengundurkan diri daripada portfolio undang-undang. Hal ini menunjukkan bahawa Zaid bukan manusia biasa, tetapi seorang yang tinggi moralnya dan berprinsip.

Sekarang beliau dengan PR dan saya fikir dia akan rasa bahagia dikellilingi oleh orang-orang yang tujuannya bekerja bersama-sama untuk negara yang lebih baik bagi semua rakyat Malaysia.

Ringkasnya, Zaid Ibrahim adalah Melayu biasa. Dia dibesarkan di kampung di Kelantan. Keluarganya miskin dan tidak punya kereta.

Dia mendapat pendidikan yang baik di sekolah kerajaan dan universiti. ITM menukarkannya menjadi seorang peguam.

Selepas itu beliau berdiri sendiri. Hidup dengan kekuatannya, dan membina sebuah firma guaman yang tinggi kelasnya.

Beliau dilantik sebagai menteri, tetapi menyerahkannya semula atas dasar prinsip. Tapi sekarang berada bersama pembangkang atas sebab suci - keadilan, demokrasi dan transpiransi.

Dia telah menghancurkan mitos lama yang percaya Melayu cenderung mundur, ketinggalan, malas, tidak ada inisiatif dan bergantung kepada pemberian.

Zaid telah menunjukkan bahawa Bangsa Melayu cerdas, bersemangat untuk belajar untuk mandapat pengetahuan, bersifat dinamik dan mampu bekerja keras.

Ratusan Melayu telah lulus sebagai profesional, usahawan dan pemilik perniagaan. Ada kelas menengah Melayu yang besar.

Anggapan bahawa Melayu adalah ketinggalan sedang disebarkan oleh kroni UMNO yang mahukan lebih pemberian supaya mereka boleh menyambar untuk mengisi akaun bank mereka sendiri.

Kroni-kroni UMNO yang berkeras dengan Ketuanan Melayu dan pemberian untuk Bangsa Melayu, sebenarnya mencipta rintangan mental bagi orang-orang Melayu. Ini akan menyebabkan Bangsa Melayu berasa rendah diri, dan mereka mungkin tidak dapat bertahan hidup dalam masyarakat global di mana kelangsungan hidup bererti seseorang itu harus kompetitif, cekap dan disiplin.

Zaid Ibrahim telah menunjukkan cara global moden bagi Melayu untuk bergerak maju - melalui keyakinan, pendidikan, daya saing dan kerja keras.

(Ucapan Dr Chen Man Hin semasa melancarkan buku Zaib Ibrahim "Aku Juga Melayu" (Versi Mandarin) di Kuala Lumpur pada 27 Mac 2010)

Diambil dari blog Lim Kit Siang for Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.