Selasa, 9 Oktober 2012

Prof Shit nyanyuk makan tahi sendiri!

Shahnon Ahmad, seorang Professor Emiritus, bekas Ahli Parlimen dan Sasterawan Negara. Pada tahun 1999 dia telah tulis sebuah buku bertajuk "SHIT". Cerita taik tak keluardari usus. Ada watak PM iaitu Puki Mak. Kalau rujuk masa tu yang Puki Maknya adalah yang di gelar Mahafiraun @ Mamak Madey Kutty.

Masa jadi Ali Parlimen Sik, Kedah dia nak letak jawatan sebab tak tahan terlalu ramai rakyat cari dia sehingga ke Penang. Tapi tak jadi selepas dinasihatkan. Ada cerita dia siap suruh isterinya beritahu tetamu dia tiada di rumah sedangkan dia bersembunyi di dalam bilik. Tionyaseng punya wakil rakyat.

Tapi dia sekarang telah tua. Dah lanjut umur. Mungkin telah nyanyuk atau senile. Boleh jadi dengan kenyanyukannya, dia telah bermain najis dan makan tahi beliau sendiri macam kuih bengkang!.

Adalah memalukan bagi kaum keluarga dan sahabat handai terdekat yang ada orang tua nyanyuk sebegini. Mereka seboleh-bolehnya ingin menutup cerita tapi kadang-kadang orang tua nyanyuk ini bermain tahi di luar rumah.

Eeii.... jijiklah 


Tersasar perjuangan asal kerana ikut kehendak DAP
Georgetown: Perjuangan politik PAS kini tidak lagi menepati kehendak Islam apabila parti itu bekerjasama dengan DAP, kata ahli seumur hidup parti itu, Prof Emeritus Datuk Dr Shahnon Ahmad, (gambar).
Beliau yang juga Sasterawan Negara berkata, apa yang dilakukan PAS sekarang ialah hanya menuruti kehendak politik DAP dan pendekatan seumpama itu bercanggah dengan kehendak Islam kerana PAS sepatutnya memimpin dalam memperjuangkan Islam.

Bercanggah cara Rasulullah

Shahnon berkata adalah sangat menyedihkan kerana kerjasama PAS dengan DAP itu bukan seperti yang diharapkan dan ia bercanggah dengan pendekatan yang diambil Rasulullah SAW ketika memerintah dan bekerjasama dengan golongan bukan beragama Islam.

“Sepatutnya DAP tertakluk kepada peraturan Islam, kalau mereka hendak bekerjasama dengan PAS,” katanya.

Beliau yang juga bekas Ahli Parlimen Sik, berkata dasar PAS sekarang tersasar daripada perjuangan asalnya apabila terpaksa menuruti kehendak DAP.
DAP menyatakan tidak akan menyokong penubuhan negara Islam seperti yang dimahukan PAS.

Shahnon yang pernah bertugas sebagai Pengarah Pusat Islam Universiti Sains Malaysia (USM) berkata, pendekatan Rasulullah SAW bekerjasama dengan kaum Yahudi, Kristian dan munafik bukan seperti kerjasama PAS dan DAP kerana ketika itu Islam memerintah dan memimpin mereka.

E-novel Mahabbah

Terdahulu itu, beliau menghadiri perasmian pameran ‘Shahnon Ahmad dalam Media, Persidangan Kebangsaan Shahnon Ahmad dalam Sastera, Budaya, Media’ dan pelancaran buku serta prototaip e-novel Mahabbah di USM, semalam.

Menyentuh e-novel Mahabbah, Shahnon berkata ia mengenai perjuangan seorang tua yang tiada kuasa tetapi ada hati menyatupadukan orang Melayu menerusi doanya kepada Allah. E-novel itu turut melambangkan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum tetapi bersatu untuk hidup damai dan harmoni. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.