Isnin, 13 Julai 2009

JPJ: PAS CUCI MANGKOK UMNO

Aku ada sorang kawan Cina. Nama panggilannya Ah Ngee (bukan nama sebenar). Aku selalu jumpa berborak dengan dia. Sejak rampasan kuasa kat Perak ni aku tak jumpa dia lagi. Mungkin pasai aku kata dia Cina bodoh sokong Zamry. Lagi satu, aku marah bila dia jadi Ahli Majlis Daerah....... dalam Perak..... lantikan Kerajaan Haram (jadah) BN pimpinan Mamak Zamry Pedukang. Ceritanya begini:-

Satu hari kira-kira 10 tahun lalu aku berborak dengan Ah Ngee di kaki lima restoran mamak di Ipoh. Tengah rancak berborak sambil dia hirup teh tarik dan aku sedut teh ais, tiba-tiba sebuah kereta BMW 3-series masuk parking bertentangan dengan meja aku. Keluar couple cina. Yang lelaki lebih kurang pelakon Tony Leung. Dan yang perempuan amoi cina.... fuhh seksi dan mengancam macam Gong Li. Amoi ni cuma berskirt singkat dan baju tanpa lengan, mendedahkan banyak juga bahagian tubuhnya yang gebu........ 

      

Mereka berdua lalu berhampiran meja aku, nampak mesra berpegangan tangan. Ah Ngee yang dah umur 50 tahun memandang amoi tu dengan mata tak berkedip dan mulut separuh ternganga. Cuma air liur saja yang tak meleleh. 

"Woa!!! lia punya nasi lemak besaq ooo....." bisik Ah Ngee sambil bibirnya moncong ke arah amoi tu.

"Betoilah..... susah jumpa amoi punya nasi lemak besaq" sambut aku yang dari tadi dok tertumpu ke bungkusan nasi lemak yang terletak di dada amoi tu.

"Ini macam punyia amoi aa.... wa satu syot lima ratuih pun wa kasi" kata Ah Ngee Setiausaha MCA Cawangan. "Apa?" balas aku yang kurang faham.

"Hih... kalu itu amoi... ayam aa... satu syot.... satu kali hantamlah. Apalah yu" Ah Ngee tunjuk pandai dengan aku dan aku hanya mampu kata "Ooo itu macam ka?"

"Satu malam kalu?" tanya aku pulak. "Ini aa.... satu malam talak boleh punyia" jawab Ah Ngee dengan yakin.

"Apa pasai?" tanya aku sambil sedut rokok, ingin tau lebih mendalam. Aku tau Ah Ngee memang kaki melanggan ayam. Dia pernah bagi tau selain dari amoi cina, pompuan melayu dan india pun dia dah melanggan. Cuma dia masih kempunan pompuan mat salih. Dia pernah mengajak aku, tapi aku tak mau. 

"Ini macam punyia amoi.... cari makan pro punyia. Lia sevis tingahari sampei pukui sepuloh sablas malam saja. Liapun mau tidoq" terang Ah Ngee pada aku yang makin tertarik dengan knowledge nya.

"Lepaih tu aa.... lia punyia jantan mai ameklah" Ah Ngee makin galak memberi penerangan dalam loghat Utara telo cina. "Pagi pukui sblas duablas lia hantaq itu amoi pigi keja.... amoi keja lebe-kurang duablas jam saja" 

"Itu jantan dia punya barua ka? Apa? Pimp.. pimp?" balas aku, nak tunjuk akupun bijak cepat tangkap maksud ceritanya.

"Talaklah......!!!" sergah Ah Ngee geram dengan soalan bodoh aku. "Itu aa.... olang pangge ayam punya jantan. Bukan pimp" tingkah Ah Ngee membodohkan aku. Aku hanya diam, dia terus menambah

"Ini jantan aa... itu ayam bela sama lia..... lia sevis itu ayam. Lia dudok sama itu ayam... hantaq amek itu ayam keja. Jadi draiber. Duitka... keleta ka.... sewa lumahka... itu ayam kasi lia. Semua ayam belanja" terang Ah Ngee panjang lebar.

"Tapi itu jantan aa... betoi-betoi dia punya keja aa.... lepaih itu ayam balik lumah.... itu jantan misti mau hantam... mau tutoh sama itu amoi" Ah Ngee terus memberi penerangan pada aku.

Aku menyampuk "Dia punya kastumer sudah hantam sama dia. Bukan satu orang oo..... banyak orang. Apa pasai mau bela jantan... Jadi bodigad oklah" balas aku.

"Yu apa taaaauuu...." Ah Ngee perli aku untuk merendah-rendahkan pengetahuan aku sambil meneguk habis teh tarik. Akupun terikut, dengan menyedut perabih teh ais yang berbaki dalam gelas.

"Yu tau ka? Lia punya kastumer hantam aa..... semua mau sendili habih talak peluli itu ayam. Ada aa... belapa second sudah kowtim. Slalu aa.... itu amoi talak habih ... talak finish" terang Ah Ngee dengan mata terbeliak-beliak dan air hujan mencurah-curah. Ada air hujan yang termasuk dalm gelas minuman aku. Nasib baik aku dah habis minum.

Sambil mengangkat punggung Ah Ngee berkata "Itu jantan kasi kawtim.... kasi dia habih... kasi dia finish game to compensate all the games. Yu tau ka apa wa cakap?" Ah Ngee seperti mengajar aku. Aku buat toya. Dia tanya biaq dia jawab.

"Senang celita CUCI MANGKOK lah!!!" kata Ah Ngee sambil menghala ke kaunter bayaran.

                                                 -----------------------------------

Jadi hari tu aku dapat satu pelajaran lagi. Mungkin pelajaran ini tak pernah diambil tahu olah golongan-golongan seperti Syeikh Besar PAS dan Syeikh Tantawi. Bagi mereka pelajaran ini membawa kepada amalan maksiat dan kekufuran. Tetapi pelajaran yang aku dapat ini sepuluh tahun kemudian aku dapat kaitkan dengan Kerajaan Perpaduan dan Wacana Ilmu. 

Jika ada hubungan PAS dan UMNO melalui UG, Wacana Ilmu atau apa nama sekalipun, aku takut PAS hanya jadi JANTAN PENYEDAP JALANG (JPJ) yang kerja CUCI MANGKOK saja kepada UMNO.

 

 

2 ulasan:

  1. Gua ingat bro crite JPJ bikin kenduri aruah. UMNO tangkap kontrek katering. PAS ambil upah cuci pinggan mangkuk. Tapi bro crite mangkuk lain pulak.

    Kah..kah..kah..kah

    BalasPadam
  2. Jika banding dgn nasi lemak daun pisang berapa rm nasi lemak amoi 2?

    BalasPadam

Sapa-sapa nak komen boleh komen. Tapi Haji Lee Copper tak bertanggungjawab atas komen-komen anda. Apabila anda komen bermakna anda yang bertanggungjawab dan sanggup terima akibat dari komen anda.